ویزای تحصیلی کانادا

immigration to Canada

کشور کانادا در بین تمامی کشور های دنیا، در بین دانشجویان از محبوبیت خاصی برخوردار است. اما نباید این نکته را فراموش کرد که برای تحصیل در کانادا نیاز به مجوز ورود است که در بسیاری از مواقع برای صدور این مجوز سخت گیری های بسیاری توسط افیسر سفارت کانادا انجام می شود. ویزای تحصیلی کانادا مجوز ورود به این کشور می باشد که برای دریافت این مجوز باید پس از انجام مراحل اقدام، مدارک را با دقت بسیار زیاد به سفارت کانادا ارائه داد. در ادامه این مقاله تمامی شرایط لازم برای دریافت ویزای دانشجویی کانادا را برای شما طوری توضیح دادیم که بتوانید به راحتی و با بالاترین شانس ممکن این ویزای دانشجویی ارزشمند رو دریافت کنید. پس تا انتهای مقاله با دقت همراه ما باشید!!!

چه کسانی با چه شرایطی میتوانند ویزای دانشجویی کانادا را دریافت کنند؟

در صورتی که بتوانید پذیرش را در هر یک از این مقاطع تحصیلی دانشگاهی ویا کالج ها دریافت نمایید، می توانید برای گرفتن ویزای دانشجویی در کانادا اقدام کنید.

اگر بخواهید ویزای تحصیلی کانادا را دریافت نمایید، در ابتدا باید ثابت کنید که می توانید از لحاظ علمی فرد مفیدی برای این کشور باشید و هم چنین تمکن مالی کافی برای پرداخت هزینه های خود در کانادا را دارید. در واقع نیاز است که رزومه علمی به نسبت قوی داشته باشید و برنامه ها و فعالیت های قابل اجرا و ارزشمندی در ذهن داشته باشید که بتواند نظر افسر سفارت کانادا را برای ورود به این کشور جلب نماید.

مراحل اقدام ویزای دانشجویی کانادا

قدم اول: انتخاب یک مجموعه آموزشی معتبر و آماده سازی مدارک خود برای دریافت پذیرش تحصیلی از کشور کانادا

قدم دوم:  متقاضیانی که برای ادامه تحصیل عازم یکی از دانشگاه های استان کبک هستند، باید از دفتر خدمات مهاجرتی کبک واقع در سفارت کانادا در خواست برگه  (Certificat de Selection du Quebec )  CAQ نمایند. این گواهی به معنی قبول متقاضی توسط اداره مهاجرت استان کبک است. و مختص متقاضی های تحصیل در استان کبک می باشد.

قدم سوم: شروع به جمع آوری مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی خود کنید. در ادامه مقاله چک لیست و نحوه جمع آوری این مدارک را به طور کامل برای شما توضیح دادیم.

قدم چهارم: اپلود مدارک در سایت سفارت کانادا

قدم پنجم: پرداخت هزینه ویزا

قدم ششم: دریافت نامه بایو متریک و مراجعه به مراکز بایو متریک کانادا

قدم هفتم : تحویل گرفتن پاسپورت خود از سفارت کانادا

Immigrating to Canada

هزینه های درخواست ویزای تحصیلی کانادا

هزینه های مربوط به درخواست ویزای تحصیلی کانادا شامل 150 دلارکانادا برای درخواست  ویزا و 85 دلار کانادا نیز برای انجام انگشت نگاری است که تمامی این هزینه ها به حساب سفارت کانادا واریز می گردند که به هیچ عنوان  قابل بازگشت نخواهند بود (non-refundable).

چک لیست مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی کانادا

در زیر چک لیست مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی کانادا برای شما عزیزان ارائه شده است که دقت در ارائه این مدارک و همچنین دقت در جمع آوری این مدارک میتواند به شما در صدور ویزای تحصیلی کانادا تاثیر بسزایی داشته باشد.

مدارک مورد نیاز جهت گرفتن ویزای دانشجویی کانادا

مدارک مربوط به تحصیل

1- نامه پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه ها و یا کالج های معتبر و مورد تایید سفارت کانادا(Letter of Admission)

2- مدرک نشان دهنده بورسیه تحصیلی شما از دانشگاه یا موسسه آموزش عالی کانادا

 (اگر در مورد شما صدق می کند)

*این نامه باید حاوی جزئیات حمایت مالی از شما باشد و/ یا مدرک نشان دهنده ی بورسیه ی تحصیلی از جانب دولت ایران (اگر در مورد شما صدق می کند)، دانشجویان بورسیه دولت ایران موظف به ارائه ضمانت نامه مالی از طرف وزارتخانه مربوطه می باشند.

3- ترجمه آخرین مدرک تحصیلی شامل دانشنامه و ترجمه ریزنمرات آخرین مقطع تحصیل؛ در صورتیکه، اصل مدارک به دستتان نرسیده، میتوانید درخواست خود را با گواهی موقت تحصیلی آغاز کنید.

4- ارائه مدرک زبان معتبر

*در صورتی که پذیرش شما مشروط می باشد و مدرک زبان ندارید، گواهی ثبت نام در دوره زبان خود در کشور کانادا را در مدارک بگذارید.

5- رزومه تحصیلی، پژوهشی و کاری دانشجوی متقاض، با اشاره دقیق تمامی تاریخ ها و سوابق شغلی

مدرک تائید پذیرش استان کبک

1- متقاضیانی که برای ادامه تحصیل عازم یکی از دانشگاه های استان کبک هستند، باید از سفارت کانادا در کبک در خواست برگه  CAQنمایند.

2- نامه تاییدیه دانشگاه فرانسوی زبان دال بر این که درس های شما به انگلیسی ارائه می شود.

*(اگر در مورد شما صدق میکند)

مدارک شخصی متقاضی

1- گذرنامه

اصل گذر نامه با حداقل شش ماه اعتبار. (اگر مدرکی از فرد دیگری در پرونده اپلود میشود اصل پاسپورت وی نیز مورد نیاز است.)

2- مدارک نشان دهنده ی ویزا های قبلی و یا مسافرت در  10 سال گذشته

*(فتوکپی کلیه صفحات گذرنامه قبلی و فعلی که نشان دهنده روادید کشورهای مختلف به خصوص روادید کشورهای حوزه شنگن، کلیه مهرهای ورود و خروج از ایران و سایر کشورها در 10 سال گذشته می باشد)

3- فایل دیجیتالی عکس متقاضی

*(با کیفیت  300×400 پیکسل و با فرمت  JPEG )

4- ترجمه تمام صفحات شناسنامه برای هر متقاضی (هر فردی که قرار است مدارکی از وی اپلود شود.)

5- ترجمه سند ازدواج

*(برای دانشجویان متاهل)

6- مدارک شغلی، شامل گواهی اشتغال به کار به زبان انگلیسی (روی سربرگ شرکت) و با اشاره نمودن به تاریخ شروع به کار، عنوان شغلی و درآمد سالیانه، نام مدیر یا سوپروایزر، و همچنین مدت زمان موافقت شده با مرخصی، ترجمه فیش حقوقی دو ماه آخر، ترجمه لیست بیمه دو ماه آخر، و ترجمه حکم کارگزینی متقاضی

7- نامه پیشنهاد شغلی(Job offer) در ایران با ذکر تاریخ شروع به کار، عنوان شغلی و درآمد سالیانه، نام مدیر یا سوپروایزر

*(اگر در مورد شما صدق میکند.)

8- گواهی عدم سوء پیشینه

9- تکمیل فرم اطلاعات فردی و خانوادگی برای هر یک از متقاضیان به صورت جداگانه .

10- برنامه تحصیلی (Study Plan)

*نکته مهم: به جرات می توان گفت که مهم ترین مدرک ارائه شده برای سفارت کانادا که میتواند افیسر را برای صدور ویزای تحصیلی شما متقاعد کند برنامه تحصیلی شما در کانادا می باشد، که اهداف تحصیلی شما در کانادا و دلایل برگشت شما به ایران پس از تحصیل در کانادا را شرح میدهد.

11- کاور لتر(Cover Letter)

 نامه ای پیوست شده به مدارک شما که در آن توضیح مختصری در رابطه با جزئیات مدارک اپلود شده  برای افیسر نوشته شده است.

12- مشخص نمودن محل سکونت در کانادا شامل خوابگاه، اجاره منزل و یا اسکان در منزل اقوام.

مدارک مالی متقاضی

1- در صورت عدم وجود مدارک شغلی و اسناد مالی متعلق به خود متقاضی، دانشجو باید یک حامی مالی داشته باشد (برای کسانی که توانایی ارائه مدارک فوق را نداشته باشند). در این شرایط، یکی از اقوام درجه یک دانشجوی متقاضی شامل پدر، مادر، ویا همسر باید ترجمه اسناد ملکی، ترجمه مدارک کاری، نامه تمکن بانک و همچنین ریز پرینت گردش حساب 4 ماه آخر بانکی خود را به زبان انگلیسی و به منظور حمایت مالی و تامین مخارج دانشجوی متقاضی ارائه دهند.

2- نامه تمکن بانک به زبان انگلیسی و مهمور به مهر امور بین الملل بانک به همراه گردش چهار ماهه حساب که نشان دهنده میزان درآمد ماهیانه باشد.

نکته1: با توجه به میزان ریالی مانده حساب شما باید معادل ارزی آن نیز در نامه تمکن قید شود که حتما باید دلار کانادا باشد، حسابی که گردش آن را ارائه میدهید باید حساب کوتاه مدت (Short term deposit ) باشد زیرا حساب های بلند مدت عموما گردش نداشته و مبلغ سپرده حداقل تا یک سال و یا گاها پنج سال در بانک بلاک می باشد، نامه تمکن و گردش حساب هر حساب را در یک روز و یک زمان بگیرید، میزان گردش حساب (Credit & Debit) در نامه تمکن قید شود.

نکته2: مدت اعتبار نامه تمکن و همچنین گردش حساب نهایت یک ماه می باشد ولی توصیه میشود که زودتر از 10 روز قبل از اپلای ویزا گرفته نشود.

3- کلیه اسناد املاک و مستقلات و اسناد مربوط به وسایل نقلیه (اگر در مورد شما صدق می کند.)

4- حامی مالی برای کسانی که توانایی ارائهی مدارک فوق را ندارند.

نامه حمایت مالی از سوی پدر، مادر و یا سایر اقوام و بستگان که بیانگر عهده دار شدن تمام و یا بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی متقاضی در کشور کانادا (از ابتدا تا انتهای تحصیل) باشد. همچنین، اصل گواهی بانکی جدید که در زمان درخواست بیش از یک ماه از تاریخ آن نگذشته باشد، (هرحساب بانکی جاری /پس انداز، سپرده ی کوتاه مدت یا بلند مدت.) گواهی بانکی باید شامل /تاریخ افتتاح حساب، مانده حساب، تراز میانگین و / گردش حساب باشد. و همچنین حامی مالی باید ترجمه اسناد ملکی و همچنین ترجمه مدارک کاری خود را جهت حمایت مالی متقاضی ارائه دهد.

Immigrating to Canada

با رعایت این موارد شانس ویزای دانشجویی کانادا را افزایش دهید!!!

  • سن مناسب

حتی اگر سن شما برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا بالاست و اصطلاحا گپ تحصیلی دارید، بدین معنی که از تاریخ اتمام اخرین مقطع تحصیلی شما تا تاریخ درخواست ویزای تحصیلی شما حداقل 4 سال به بالا می گذرد، باید با نشان دادن سوابق کاری و پژوهشی این گپ را پوشش دهید.

  • داشتن تای خوب یکی از مهم ترین دلایل دریافت ویزای تحصیلی کاناداست.

تای (Tie ) چیست؟  معنی لغوی تای به معنی گره می باشد. ولی تای در روند گرفتن ویزای تحصیلی کانادا، به معنای تمام دلایل بازگشت شما از کشور کانادا به کشور مبدا (ایران) خود می باشد. به طور کلی تای شامل سه زیر مجموعه زیر می باشد.

وابستگی خانوادگی: وجود یکی از اعضای درجه یک خانواده شما(همسر و فرزند اگر متاهل هستید- مادر و پدر اگر مجرد هستید)در کشور مبدا

وابستگی مالی (املاک و مستغلات): وجود سند ملک، زمین و یا اسنادی که نشان دهنده درامد شما از کشور مبدا باشد

وابستگی شغلی: سهام شرکت و یا کارخانه – نامه جاب افر از کشور مبدا به معنی اینکه در صورتی که شما از کانادا بازگشتید در ایران شغل مناسبی خواهید داشت.

  • پذیرش تحصیلی از یک موسسه آموزشی بسیار معتبر

هرچه مجموعه آموزشی که شما از ان پذیرش گرفته اید معتبر تر باشد هدف شما از تحصیل را برای افیسر قطعی تر میکند بنابر این همیشه توصیه می شود که تا حد امکان تمام تلاش خود را برای دریافت پذیرش از دانشگاه هایی با رنکینگ های جهانی بالاتر بکاربگیرید. در بسیاری از موارد دانشجویانی که در پذیرش تحصیلی آنها نام یک سوپروایزر نیز قید شده است یعنی پذیرش آنها تز بیس (THISES BASE) است با احتمال بالاتری ویزای گرفته اند.

  • برنامه تحصیلی مناسب و منطقی

اهمیت این برنامه تحصیلی آنقدر بالاست که میتوان گفته حداقل 60 درصد احتمال ویزا گرفتن شما به آن بستگی دارد. بنابراین باید به تمامی به سوالات مربوط به استادی پلن خود با دقت و هوشمندانه پاسخ بدهید. هرچقدر استادی پلنی که شما مینویسید قانع کننده تر باشد شانس ویزای شما بالاتر می رود.

  • داشتن تمکن مالی مناسب و اثبات آن با پرداخت تمامی شهریه ویا حداقل بخشی از شهریه سالیانه

علل رد شدن ویزای تحصیلی کانادا

  • غیر مرتبط بودن پذیرش و سوابق شما

مرتبط نبودن رشته تحصیلی فعلی شما و رشته ای که در کانادا پذیرش گرفته اید کار را بسیار برای شما سخت می کند. زیرا توجیه افسر ویزای سفارت کانادا برای تغییر ناگهانی زمینه تحصیلی و شغلی خود کمی سخت می باشد، بنابراین تا جایی که امکان داره سعی کنید در زمینه های مرتبط با زمینه تحصیلی قبلی خود پذیرش تحصیلی مربوط به اقدامات ویزای تحصیلی را دریافت کنید. چون به راحتی میتوانید بعد از رسیدن به داخل خاک کانادا رشته و مقطع تحصیلی خود را تغییر دهید… در ادامه مقاله این موضوع را به طور کامل برای شما توضیح میدهیم.

  • داشتن مدرک زبان

اقدام بدون مدرک زبان برای ویزای تحصیلی کانادا ریسک بزرگی محسوب می شود و باتوجه به رویکرد سفارت کانادا در سال های اخیر بیشتر پرونده هایی که پذیرش تحصیلی آنها مشروط به مدرک زبان بوده با ریجکتی مواجه شده است.

  • ریجکتی های قبلی

در صورتی که قبلا برای ویزای تحصیلی کانادا و یا حتی هر نوع ویزای دیگر کانادا در خواست داده اید و درخواست شما ریجکت شده است، لطفا تا زمانی که دلایل ریجکتی ویزاهای قبلی خود را برطرف نکرده اید برای ویزای جدید درخواست ندهید، زیرا دوباره بر حسب همان دلایل قبلی ریجکت می شوید. باید درسایت سفارت کانادا درخواست نوت افیسر (GCMS) بدهید، نوت افیسر خلاصه کامل تری از توضیحات افیسر در رابطه با ریجکتی پرونده شما می باشد، و دریافت این نامه بسیار مهم است.

  • تناسب بین مقطع تحصیلی که شما برای آن درخواست داده اید و سن و مدرک تحصیلی فعلی شما

شاید شما بتوانید با سن 35 سال از دانشگاه ها و یا موسسات آموزشی کانادا در مقطع کارشناسی و یا فوق دیپلم پذیرش بگیرید ولی الزاما نمیتوانید با این پذیرش ویزا تحصیلی کانادا را بگیرید. دریافت پذیرش باید متناسب با سن شما باشد.

برای مقطع کارشناسی عموما محدودیت سنی تا 24 سال می باشد، یعنی اگر سن شما عددی بین 18 تا نهایت 24 سال باشد میتوانید برای مقطع کارشناسی و یا کارشناسی مجدد در کانادا اقدام کنید و اگر سن شما بالاتر از 24 سال است اقدام برای ویزای کانادا با پذیرش مقطع کارشناسی اصلا توصیه نمی شود.

برای مقطع کارشناسی ارشد عموما محدودیت سنی تا سن 29 سال می باشد، اما در موارد استثنا افرادی هستند که با سن ها بالاتر و نهایت تا 36 هم توانستند ویزای تحصیلی کانادا رادریافت کنند و این موضوع مستلزم پر کردن گپ تحصیلی فرد  متقاضی می باشد که در بالا توضیح داده شد.

مدارک مورد نیاز پیش از ورود به کانادا برای دریافت مجوز تحصیل

  • اصل پاسپورت که ویزای به تحصیلی دانشجوی متقاضی در آن چسبانده شده باشد
  • بیمه مسافرتی
  • اسناد نشان دهنده محل اقامت شامل تاییدیه رزرو خوابگاه و …
  • نامه پذیرش تحصیلی (Letter of Admission)
  • نامه REFRENCE سفارت
  • ارز، پرینت حساب بانکی و یا اسنادی که نشان دهنده تمکن مالی دانشجوی متقاضی جهت تامین هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا باشد

ویزای همراه تحصیلی کانادا

علاوه بر این، دانشجویانی که ویزای تحصیلی کانادا را دریافت نموده اند، می توانند با دریافت ویزای همراه دانشجویی همسر و فرزندان خود را به کانادا ببرند.

Immigrating to Canada